Favoritt måltid før og etter trening

Ny uke og nye muligheter og treningsuken er fullt igang. Som trenings entusiast og instruktør er mat like viktig som selve treningsøkten. Uten rett drivstoff fungerer ikke kroppen som den skal og maten du velger å spise kan sabotere treningsmålene dine. 

Treningsmålene mine er å stadig forbedre kondisjonen og styrketerskelen min, det er derfor viktig å spise rett og få nok søvn slik at restutisjonen etter treningen blir bra. Proteiner er en viktig del av denne prosessen, men jeg hater proteinbarer og shaker. Jeg får det ikke ned og spiser heller vanlig mat som gjør akkuratt samme jobben.  

Før trening:

Måltidene mine varierer fra dag til dag, men her er et eksempel.
Hovedregelen min er å aldri spise middag før en treningsøkt. Av erfaring har jeg merket at kroppen virker tung og tappet for energi om jeg spiser en middag uansett om det er 3t før trening. Om jeg er instruktør selv på ettermiddagen/kvelden lager jeg alltid en smoothie eller lager hjemmelaget juice. Dette er energi som varer ut hele treningsøkten! Før kunne jeg oppleve å bli svimmel og noen ganger kvalm på slutten av en økt, kroppen var rett å slett helt gåen og tom for ressurser. 
Nå er frukt i utgangspunktet usunt i store mengder, fordi den inneholder mye naturlig sukker. Så her er det mengden som spiller inn, jeg pleier å lage et lite glass av enten smoothie eller juice og kun den dagen jeg selv skal være instruktøren på treningen. Fordi jeg bruker mye energi på Friskis & Svettis timen min. Rundt 500 kcal på 1t! 
Jeg spiser også brød/knekkebrød med pålegg og grønnsaker, eksempel ost med økologiske tomater som på bildet.

Jeg pleier å spise 1t før trening.  



Jeg drikker veldig mye vann i løpet av en dag og kan bli litt lei. Sitron tilfører en herlig frisk smak til vannet uten å måtte ty til saft med sukker og div. Sitron er kjent for å ha mange helsemessige fordeler og her er noen av de: For det første hjelper den fordøyelsessystemet, sitronen virker som et rengjøringsmiddel og hjelper kroppen med å kvitte seg med avfallstoffer både i tarmene og i blodet. Derfor bruker mange sitron under detox eller når de starter på en diett. Sitron er også bra for vektreduksjon. 
Sitron er fullstappet med vitamin C og hjelper også huden innenfra og ut. Den gir glød og er også antiseptisk som er bra for problemhud! Sitron jobber også med å få ned høyt blodtrykk og kan virke febernedsettende.  

Etter trening:

Rett etter trening tar jeg BCCA+. Dette er aminosyrer som blir direkte metabolisert i muskelene. Med enklere ord, proteiner i tabelett form. 
Jeg prøver å få i meg mat innen 1t etter trening. Noen ganger er det middag og andre ganger er det noe enkelt og greit som på bildet under.

Her har jeg gresk joghurt som er naturlig rik på proteiner og er mye sunnere enn vanlig joghurt, fordi de inneholder ofte mye mindre sukker. Men ærlig talt så liker jeg faktisk smaken på gresk joghurt bedre enn valig frukt/bær joghurt. Jeg liker å ha litt müsli på toppen eller nøtter, denne müsli typen har tørket eple og kanel. Frisk frukt er også godt inntil, her har jeg Pink Lady eple. 

Da er det bare å sette seg ned å spise litt med pleddet pakket rundt og telys på bordet. Nå som høsten er på vei er det godt å ha en bok å lese på! The fault in our stars av John Green er min kosebok for øyeblikket. 


Ida 

Én kommentar

Marie-Madelen Bekken

17.09.2014 kl.20:25

Det så vanvittig godt ut :)

ida

17.09.2014 kl.20:42

Marie: Det er kjempegodt! Verdt å prøve :)

Skriv en ny kommentar

ida

ida

23, Notodden

Makeupartist og Friskis & Svettis instruktør. Har også en stor glede for matlaging

Kategorier

Arkiv

hits